Luo omat kontaktisi eri maihin jo opintojen aikana!

Rosa Bratislavassa. ‘Man at work’-teos. Kuva: Kristiina Vesama

 

Harjoittelussa Lissabonissa, seikkailemassa Azoreilla ja innovaatiokoulutuksessa Slovakiassa. Ensimmäinen yhteisöpedagogi-opiskelukevääni on ollut kaikkea muuta kuin tavanomainen!

Portugali

Kun helmikuussa pakkasin tavarani ja matkasin Lissaboniin, en tiennyt millaisen oven olin avaamassa. Luvassa oli harjoittelu paikallisessa organisaatiossa nimeltä Ha Moment. Organisaatio toimii non-formaalin oppimisen kentällä. Harjoittelupaikka järjestyi Humakin ja sen yhteistyökumppaneiden yhteisen FutureLabs-hankkeen kautta.
Heti ensimmäisenä päivänä tutustuin organisaation puheenjohtajaan Sérgioon ja tiimiläisiin Olgaan & Joséen. He ottivat minut avosylin vastaan ja viihdyin tiimin jäsenenä hyvin koko harjoittelun ajan. Opin paljon hanketoiminnasta, kansainvälisistä projekteista ja Erasmus+-ohjelmasta. Huhtikuussa matkustelin ympäri Portugalia, muun muassa Portoon ja Azoreille. Palasin Suomeen huhtikuun lopussa monta kokemusta rikkaampana.
Cultural Identity Night Slovakiassa. Kuvassa vasemmalta: Kari Keuru, Päivi Hartikainen, Kristiina Vesama, Henna Tarkkonen, Katri Mäkisalo ja Rosaliina Ahvenjärvi. Kuva: Meho Sulemanski

Slovakia

Kauaa en kuitenkaan ehtinyt lepäillä laakereillani, kun sain kuulla, että minut oli hyväksytty  FutureLabs- hankkeen ‘Innovation in Youth Work’ -koulutukseen, joka järjestettiin 13.-19.5.2018 Malinovossa, Slovakiassa.

Koulutukseen saapui nuoriso- ja järjestöalan ihmisiä eri puolilta Eurooppaa, mm. Italiasta, Sloveniasta, Tsekeistä ja Suomesta. Olin saanut Sérgiolta vinkin hakea mukaan, ja vaikka koulutus olikin suunnattu jo työelämässä oleville, valittiin minut silti osallistujaksi. Oli hauskaa tavata tulevia kollegoja ja oppia yhdessä uusia työkaluja.
Koulutuksessa käsiteltiin iso kasa erilaisia innovatiivisia nuorisotyön menetelmiä. Tutuiksi tulivat monenlaiset käsitteet ja kokonaisuudet kuten Art of Hosting, Design Thinking ja Learning Experience Design. Opimme suunnittelemaan luovuutta ruokkivia oppimiskokemuksia, johtamaan tasa-arvoista keskustelua ja suunnittelemaan projektin ja sen prototyypin. Hassuttelimme punaiset nenät naamalla klovneriatunnilla ja dubbasimme mykkiä kohtauksia improssa. Jokaiselle osallistujalle oli tarjolla jotain uutta opittavaa.
Itselleni koulutuksen parasta antia olivat kaikki uudet kontaktit, joita sain moniin Euroopan maihin. Kävimme keskusteluja niin työstämme kuin vapaa-ajan harrastuksistamme. Päivisin keskityimme upeasti järjestettyyn ohjelmaan ja iltaisin tutustuimme paremmin toisiimme pelien, tanssin ja keskustelujen myötä.

Suomi

Tulevan kesän aikana aion laittaa Slovakiassa opitut menetelmät käytäntöön ja jakaa innovatiivisen nuorisotyön ilosanomaa eteenpäin. Olen todella iloinen ja positiivisesti yllättynyt kaikista mahdollisuuksista, joihin olen voinut tarttua tänä vuonna. Oppia voi myös luokkahuoneen ulkopuolella ja parhaat kontaktit löytää, kun lähtee vain rohkeasti mukaan uusiin haasteisiin!
Learning Design Experience -menetelmän yksi tuotos. Kuva: Kristiina Vesama
Kirjoittaja: Rosaliina Ahvenjärvi, ensimmäisen vuoden opiskelija Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmassa. Tuleva Yhteisöpedagogi (AMK).
Rosa Bratislavassa. Kuva: Kristiina Vesama